Juliane Elander fejrer fødselsdag med verdensrekord

Når man barberer hele 4,3 sekunder af en verdensrekord, så er det nok den bedste fødselsdagsgave, men kan give sig selv, når man hedder Juliane Elander og er ambitiøs toproer

I mange år har Crash-B regattaen i Boston været det uofficielle verdensmesterskab i indendørs roning, og i år var Juliane Elander, Odder Roklub, inviteret til at deltage på sin 40-års fødselsdag. Målet var, at hun skulle en 14 år gammel verdensrekord i letvægtsklassen 40+, som Julianes evige rival, Lisa Schlenker USA, satte i 2005.

Tiden hun skulle slå var 7.09.6, og Juliane lå derfor i et opskruet tempo fra start til slut, for Odderroeren havde sin mand, den tidligere OL-guldvinder Mads Rasmussen, som sekundant.

”Så gør vi klar til spurt. Vi gør klar til at springe fuldstændig helt i luften,” kommandere gemalen, da der manglede 250 meter, og så satte hustruen turbo på.

Hun var i mål i 7.05.3 og rundbarberede derved den hidtidige rekord med 4.3 sekunder.

”Nu har romaskinen været en del af min hverdag i 22 år, så for mig var det helt rigtigt at fejre 40-års med en 2000-meter. Det er hårdt, og man giver alt, hvad man har i sig, men jeg fortrød det ikke engang halvvejs. Samtidig blev jeg den yngste verdensrekordholder i klassen, for jeg er jo den første, der har roet rekord på selve fødselsdagen. Det er fedt at blive 40 år,” siger en glad Juliane.

Det er vist værd at sige dobbelt tillykke med.

Faktisk er Odderroeren ovenud tilfreds med, at hendes tid var bedre, end da hun blev Europamester og dansk mester i eliteklassen januar, for det viser, at hun har forbedret både sin start og sin spurt. Nu håber hun, at hendes rekord vil stå i mange år – ja, hvis hun altså ikke selv slår den en dag.

Julianes rivalisering med amerikaneren går faktisk tilbage til 2000, hvor rivalen satte verdensrekord i 30+ mens Juliane vandt sølv, og de to har også kæmpet mod hinanden på vandet mange gange. Lisa Schlenker blev nemlig ved til hun var et stykke oppe i fyrrerne, for i roning er det ikke et særsyn. Det var Eskild Ebbesen f.eks. også.

Juliane Elander, har da heller ingen planer om at holde op med international eliteroning. Faktisk går hun benhårdt efter at deltage i OL i Tokyo i 2020 i letvægtsdobbeltsculleren - og gerne sammen med Odder Roklubs anden eliteroer Christina Pultz.

Toproning, kræver at man er lavet af et særligt stof, og det er Juliane Elander.

By | 2019-02-25T11:18:03+01:00 februar 18th, 2019|Aktivitet, Elite, Pressemeddelelse|0 Comments