Odder Roklubs historie 2015-05-18T18:16:46+01:00

Klubbens historie

Odder Roklub er en af de gamle traditionsrige idrætsforeninger i Odder Kommune. Klubben blev stiftet af en kreds af driftige forretningsfolk og håndværkere den 12. januar 1944, det sidste år under Besættelsen. Som klubbens lille bidrag til modstandskampen, besluttedes det, at klubdragten skulle være i røde, blå og hvide farver - de samme farver, som var kendt fra Royal Air Force. Disse farver går stadig igen i klubbens gamle logo. Allerede i 1945 begyndte man at opføre den nuværende bådhal og et klubhus på den smukke grund ved Saxild Strand. De økonomiske midler blev skaffet til veje ved basarer og frivilligt arbejde. Odder Roklub kom smukt fra start med 57 medlemmer og 2 både. Klublivet var i starten påvirket af den entusiasme, som prægede de klassiske sportsgrene lige efter krigen.

Det gamle klubhus blev i 1974 suppleret med toilet og omklædnings faciliteter. Selve huset holdt indtil 1985, hvor der blev bygget et nyt, som er det, der benyttes i dag. Senest blev der i 2007 bygget nye omklædnings- og motion faciliteter.

Medlemstallet har gennem årene været svingende, men oftest ligget omkring 50. De sidste år har der været en støt stigning i tilgangen, så vi nu ligger på et medlemstal på ca. 130.

I 2003 indførte klubben kajakroning som er blevet en stor succes. Dette tiltrækker i dag lige så mange nye medlemmer som de klassiske rodiscipliner.

Desuden har klubben en stor trofast skare af passive medlemmer. Siden midten af 90-erne har klubben endvidere bygget en stor ungdomsafdeling op. Ud af denne ungdomsafdeling er der efterhånden spiret en velvoksen og levedygtig elite-afdeling, som pt. (2015) tæller 7 landsholdsroere, hvilket er helt uhørt for en klub med ca. 130 medlemmer. Odder Roklub har flere gange været specielt certificeret af Dansk Forening for Rosport som ungdomsvenlig klub (URO-9000).