Odder Roklub modtager støtte til ombygning

Odder Roklub kan næsten ikke få armenene ned, så glade og taknemmelige er vi

Læs pressemeddelese herunder

Odder Roklub modtager støtte til ombygning

Med bevillinger fra LAG Odder-Hedensted, Nykredit Fonden og støtte fra Odder Kommune virkeliggør Roklubben sin drøm og kan udnytte sine kvadratmeter bedre - til fordel for medlemmerne

Når man ikke har så megen plads at gøre godt med, er det vigtigt at udnytte hver eneste kvadratmeter optimalt. I weekenden gik en snes af Odder Roklubs medlemmer i gang med at tømme klubhuset og rive køkken, hems skillevægge ned i den gamle del af klubhuset.

Den del af klubhuset, der er fra 1986, havde en stort opholdsrum, et nedslidt køkken og et rum - der tidligere var bestyrelseslokale. I dag tjente det som både rode- opbevaringsrum og kajaktræningsrum. Dét huset manglede var et større træningslokale med bedre plads til holdaktiviteterne i rofitness.

I forhold til den nye halvdel af klubhuset fra 2008, som indeholder træningslokale og to omklædningsrum, føltes den gamle del slidt, bedaget og ude af takt med de krav, der stilles til en moderne roklub, hvor der trænes intensivt hver dag året rundt.

Ønsket med projektet ”Roklub til Tiden 75. 0” er en mere fleksibelt og funktionelt udnyttelse af huset. Det nedlagte køkken og bestyrelsesrum vil give en fordobling af træningsrummet i det daglige. Når der er større sociale sammenkomster og besøg af samarbejdspartnere udefra, kan træningsredskaberne vips flyttes til side, og foldedørene mellem opholdsrum og træningsrum lukkes op.

Et andet problem, som projektet tager hånd om, er fugten i træningslokale og baderum. Der svedes jo igennem og bruserne er konstant på overarbejde. Derfor er god CO2-styret udluftning i det nye og større træningslokale en topprioritet, og det er ønsket om at bevare klubhusets nulenergistatus også. Andre fokuspunkter er akustikken og et nyt og mindre men samtidig funktionelt køkken.

Klubbens byggeudvalg har arbejdet med projektet i ca. tre år nu, og Odder Roklub havde håbet på en ombygning inden 75 års jubilæet i 2019.

”Det nåede vi ikke, for selvom vi selv har sparet en del op til projektet, så måtte vi ud og søge fondsstøtte, og det tager jo tid. Byggeudvalget har gjort et godt arbejde, og nu glæder vi os over, at vi inden nytår, kan tilbyde vores medlemmer – i alderen 11-80+velkomne tilbage. Vi trænger til lidt medvind i disse Coronatider,” fortæller formand Michael Brandt.

Håndværkerne rykker ind om en uges tid, og da efterårsvejr kan være en udfordring på vandet, er der fra september til midt december skabt mulighed for, at medlemmerne kan træne inde i Spektrum Odder, i et af svømmehallens lokaler.

Klubbens kasserer Torsten Traberg, var med til klubbens seneste ombygning i 2008

”Faktisk kan vi takke klubbens tidligere formand, arkitekt Johannes Vindum, for at have været så visionær dengang, at han skitserede den ombygning, klubben nu er i gang med,” forklarer han og understreger:

”Dengang var det kun en fremtidsdrøm.  Nu bliver den virkelighed, og vi er meget taknemmelige for, at vi har fået støtte fra LAG- midlerne, Nykredit Fonden og lovning på hjælp til særlige vedligeholdelsesudgifter fra Odder Kommunes Folkeoplysningsudvalg. Det havde ikke kunnet ladet sig gøre at udvikle os til tidssvarende klub uden deres hjælp.”

Formand for byggeudvalget Leif Tarp var tilfreds oven på med weekendens nedbrydning:

”Traditionen tro er en del midlerne til ombygningen tilvejebragt ved, at klubbens medlemmer selv bidrager med arbejdskraft. Det synes jeg, er en god måde at gøre det på. Vi viser, at vi virkelig vil det her i fællesskab,” understreger han.

Medlem af byggeudvalget Linda Krüger er fuldstændig enig:

”At vi gør det her sammen betyder samtidig, at vi får mere gejst ind i klubben. Samtidig glæder jeg mig over, at vi snart kan tilbyde vores medlemmer bedre træningsfaciliteter og også nye træningsformer. Mit håb er, at vi kan inspirere flere til at blive medlemmer af klubben.  At gæster til vores Åbent Hus arrangementer tænker, at her er lækkert, at vi er innovative og at de gerne vil være en del af klubben.”

Budgettet for byggeriet er ca 700.000 kr. LAG Bidrager med 340.000 kr og Nykredits Fond med 98.000 kr.

By | 2020-09-09T11:48:43+01:00 september 6th, 2020|Aktivitet, Klubhuset, Medlemmer, Pressemeddelelse|0 Comments