Flotte DM-resultater baseret på sammenhold

Da Odder Roklubs elite og ungdomsroere drog afsted mod DM på Bagsværd Sø i fredags var det med Odderroere fra Odder, Århus, Odense, Sorø og København

I Ro-Danmark er Odder Roklub synonym med tre ting: Seje roere - der bliver ved med at ro for deres klub, gode resultater og et unikt sammenhold på tværs af aldersklasser.

De tre faktorer blev bemærket af de andre roklubber igen i år. Det er nemlig en udfordring at være en lille roklub til DM, fordi kravet i seniorklasserne er, at alle i båden skal komme fra samme klub, og derfor var Odder Roklub f.eks. nødt til at rykke to uroere op i seniorklassen. Odder Roklub har heller ikke alle bådtyper til rådighed.  Klubben har f.eks. ikke plads til en dobbeltfirer, og aftalen var derfor, at Odder Roklub skulle låne én af Århus Roklub til dette DM.

Sjetteplads efter bådkaos

Caroline Sejersen 16 år, Pi Goslar 18 år, Mette Leitzke 26 år og Julie Poulsen 26 år kom til at stå for dagens neglebidende sensation i seniorklassens dobbeltfirer. Pigerne måtte nemlig kigge langt efter ”deres båd”, for den havde Århus desværre glemt at få med på bådtraileren.

Odders roere måtte derfor på jagt efter en ny båd til dagens indledende heat. Her var Odense Roklub var behjælpelig, og pigerne kunne nu komme på vandet i en båd de ikke kendte og uden at have roet firer sammen før. Kravet i indledende heat var en min. en 3. plads for at komme i finale.

”Det var ualmindelig heldigt, at vi fik lånt den båd, for vi kvalificerede os til finalen. Det gik ingens næser forbi, og allerede her fik vi en masse lykønskninger for finalepladsen,” forklarer Mette Leitzke.

Inden finalen skulle pigerne igen på jagt efter en båd, og denne gang kom Roklubben Stevns dem til undsætning. I finalen havde Odder et hårdt seniorfelt at ro imod - med mange nuværende og tidligere landsholdsroere - og Odder-firkløveret måtte tage til takke med 6. pladsen.

Alt andet lige et fornemt DM-resultat.

En femte- og en fjerdeplads

Odders fem piger/ kvinder havde valgt at ro DM i to bådtyper hver, men det kunne betyde at de hver skulle på vandet fire gange og ro 2 km, og det er ret hardcore at ro to indledende og to finaler.

I seniordamernes dobbeltsculler skulle Odders landsholdsroer Julie Poulsen og makker Mette Leitzke leve op til kravet om en 2. plads i indledende, og det lykkedes. Herefter kunne de så varme op til en hæsblæsende finale med de fleste af Danmarks bedste kvindelige roere. Finalen resulterede i en 5. plads til Odder efter indædt fight med Roskildes båd om 4.-pladsen.

I pigernes U-19 dobbeltsculler var Odder også repræsenteret i finalen med Pi Goslar og Caroline Sejersen. Her kom de i menneskehænder men de roede sig ind på en 4.- plads – den såkaldte kartoffelmedalje.

Flot debut

For 14-årige Clara Mikkelsen bød hendes DM-debut først på et indledende heat sammen med Freja Dehli fra Odense Roklub i U-15 dobbeltsculler. Det lykkedes desværre ikke for dem at ro sig i finalen i det stærke felt. Clara Mikkelsen deltog dernæst i pigernes U-15 singlesculler, hvor hun fik lejlighed til at vise Odders stolte faner. Hun klarede det rigtig godt, men kom desværre ikke i finalen. Det var blot den unge Odderroers anden udendørs regatta, og til næste år er hun ganske givet klar til at kæmpe om medaljerne.

Citat om sammenholdet i Odder Roklub, Mette Leitzke:

”I Odder Roklub har vi det bedste sammenhold og det bedste heppekor. De fleste af roernes forældre var draget mod Bagsværd sø for at heppe på roerne, inklusive den talentfulde ungdomsroer Frey Sørensen, som desværre måtte afmelde sig pga. en skade. Det er rigtig dejligt, at der altid kommer så mange og bakker op og hjælp med både og mad, så roerne altid er vartet godt op. Det kan vi godt være stolte over i Odder Roklub”

Foto Odder Roklub, Maibritt Lindstrøm

Der er 10 års aldersspænd (16-26 år), på mandskabet i Odder Roklubs dobbeltfirer der blev nr. 6. til senior-DM efter at have lånt én båd til indledende heat og en anden til finalen. Fra hø mod ve er det fire seje roere, der stadig stiller op for Odder Roklub: Mette Leitzke (bor og træner i Odense), Julie Poulsen (bor og træner i København), Pi Goslar (bor I Århus og træner i Odder) og Caroline Sejersen (bor og træner i Sorø.)

By | 2022-10-09T21:05:56+01:00 oktober 9th, 2022|Aktivitet, Elite, Konkurrencer, Ungdomsroning|0 Comments