Odder Roklub brillerede til De Jyske Mesterskaber

Endnu et medaljetungt Jysk Mesterskab i ergometerroning  er i hus for Odder Roklub. I alt blev det i de individuelle rækker til fire guld, fem sølv og fire bronze, samt guld i holdstafet. Baren er altså sat højt for 2020-sæsonen.

I Odder Roklub er der stor vægt på, at alle ungdomsroere skal prøve at deltage i mindst et indendørs stævne og et udendørs stævne hvert år. Derfor var truppen af Odderrorere en blanding af juniorlandsholdsroere, garvede uroere og helt nye u-roere samt en enkelt mastersroere (60+)

Til JM ros der tre discipliner: Den alderssvarende distance, 200 meter sprint og holdstafet, og Odders roere stiller op i alle kategorier.

Guld, sølv og bronze til de nyeste roere

Klubbens alleryngste deltager var 4- årige Regitze Brandt, datter af ungdomsleder og formand for Odder Roklub Michael Brandt. Hun startede medaljeregnen med en funklende, fin guldmedalje i aldersklassen 3-8 år. Og den blev ikke givet, men knoklet hjem.

Helt ny og uprøvet var også Astrid Vestergaard Petersen, Hun roede sig også til guld iU-11. mens hendes bror Andreas blev nr. 7 i U-15 og nr. 10 i sprint. Han er også ny-roer, så det var flot roet i et felt med garvede roere.

Clara Mikkelsen og Hannah Faber Laursen – to af de nye U-12 roere fra sidste sommers Girl Camp - har trænet flittigt i klubben siden da, og det kunne man se. De roede sig til henholdsvis sølv og bronze i distance, og i sprint toppede de lige de to flotte resultater ved at vinde henholdsvis guld og sølv i U 11-12.

Endnu én af de forholdsvis nye roere, Frey Sørensen, roede sig til to bronzemedalje i U-13. Én i hver kategori. Thor Bertelsen var med til konkurrence for 1. gang og sluttede sidst i feltet i U-14 på distancen - men i sprint roede han sig ind på en fornem 4. plads.

Landsholdsroerne viste flot form

Anton Østergaard-Clausen er et helt unikt rotalent, hvilket han har vist til tidligere DM og JM og på det danske juniorlandshold,. Han roede sig fuldstændig ud i 2 km i forsøg på at slå landsholdskollegaen Tobias Bork. Det lykkedes ikke, men han sikrede sig en suveræn sølvmedalje i U-17, og det gjorde han for øvrigt også i sprint.

Trine Leitzke, som i sommer repræsenterede Danmark med juniorlandsholdet, fordi hun er en teknisk god roere på vandet, fik en flot 4.-plads i både 2 Km U -17 og i sprint U17-18. Så vinterformen er også i orden.

Caroline Sejersen, som efterhånden har været med til mange regattaer og mesterskaber, er også ved at bide sig fast i toppen af U-15. I sit første 2-kilometerrace nogensinde vandt hun en bronzemedaljer. I sprint rakte kræfterne til en 6. plads i U 15-16.

Noah Mikkelsen, som også har et par rosæsoner bag sig, blev nr 7. i 2Km i U-16, men måtte udgå af de øvrige discipliner.

Guld til stafetten og masterssølv

Den eneste voksne mastersroere, som deltog i dette års JM for Odder Roklub var Per Amby, som vandt en suveræn sølvmedalje i 60+ og guld med seniorholdstafetten.

Som sædvanligt valgte roklubben at lade ham ro klubstafetten sammen med de skarpeste deltagere fra klubben. Det var Anton Østergaard-Clausen og Trine Leitzke, og i år fik de hjælp af James Dodd fra Århus Roklub, så de fire i fællesskab kunne ro bukserne af konkurrenterne.  I ungdomsroernes stafet sikrede Odder Roklub sig såvel en 7. som en 8. plads.

- Vi har nogle dejlige uroere, der alle gjorde deres yderste, selvom nogle af dem mangler lige noget størrelse i forhold til konkurrenterne, forklarer en tilfreds ungdomstræner, Ulla Neess.

Den næste opgave for Odder Roklub er DM i Gladsaxe i den kommende weekend.

By | 2020-01-12T20:51:55+01:00 januar 12th, 2020|Aktivitet, Elite, Pressemeddelelse, Ungdomsroning|0 Comments