Odderroer klar til finalen til EM

Julie Poulsen er en del af den danske firer, som i dag roede sig direkte i finalen til EM

Danmark har fået en ny, stærk firer, og der er store forhåbninger til, at den navnkundige Guldfirer i fremtiden kan afløses af fire bomstærke kvinder.

Når Julie Poulsen fra Odder Roklub, Astrid Steensberg fra DSR, Frida Sanggaard fra Bagsværd Roklub og Marie Johannesen fra Roskilde Roklub hører startsignalet, er der nemlig turboroning på dagsordenen.

Fireren er en ny konstellation fra i år, så ny, at den inden EM havde kun deltaget i en international regatta, World Cuppen i Poznan. Dengang  blev det til sølv.

Forventningerne var derfor høje i dagens indledende heat i München, hvor det danske firkløver var oppe imod de fire store og stærke ronationer: Holland, Tyskland, Irland og Polen.

Bådene fløj ud af startblokken med Irland i spidsen, men fra 500 metermærket skruede Danmark op for tempoet, overhalede Holland og halede ind på irerne frem til målstregen.

Kravet for at ro sig direkte i finalen var mindst en andenplads, og den sikrede danskerne sig med 3 sek. ned til Holland på tredjepladsen.

I finalen venter England, Rumænien og Irland, mens de to øvrige finaledeltagere skal findes i et opsamlingsheat. Finalen ros på lørdag.

Julie Poulsen i opsamling med otteren

2000 meters eliteroning er ren fysisk og mental overlevelse, for roerne syrer fuldstændig til. Derfor var det noget af en udfordring, at firerens mandskab  skulle ro otter med styrmand knap to timer efter indledende heat i fireren.

Danmark har nemlig så mange stærke kvindelige roere lige nu, at Dansk Forening for Rosport har søsat et otterprojekt. Otteren er jo rosportens flagskib, og i den danske båd sidder mandskabet fra fireren, toerens Nikoline Laidlaw og Sofie Vikkelsøe samt to stærke unge roere: Christine Cardel og Cecilie Brünnich (alle fra DSR) samt styrmand/cox Sofie Østergaard.

I indledende heat var kravet en førsteplads for at gå direkte i finalen. Det lykkedes ikke for den danske otter. Det blev til en tredjeplads efter Holland og Irland, men mon ikke hvile, restitution og opladning kan give kvinderne ro- vinger i opsamlingsheatet fredag, så de kan sikre sig endnu en

Den danske firer i aktion til EM. Det er Julie Poulsen, Odder Roklub bagerst.

Den danske firer med Julie Poulsen

Foto: Dorthe Jensen @copenhagenloadstar

Foto:  Dorthe Jensen @copenhagenloadstar
 Vi har fået lov at anvende billedet.
By | 2022-08-13T22:10:43+01:00 august 11th, 2022|Aktivitet, Elite, Pressemeddelelse|0 Comments