DM og EM gav medaljeregn over Odder Roklub

I weekenden vandt Odderroerne to europamesterskaber, én sølv og tre bronze i de individuelle rækker. Derudover vandt Odders klubstafet bronze i seniorrækken.

De to europamesterskaber blev sikret af Juliane Elander i kvindernes letvægtsklasse og af Anton Østergaard-Clausen i U17 sprint, og alle medaljer talte i år dobbelt op, da de danske mesterskaber i ergometeroning var kombineret med de europæiske mesterskaber. Det betød, at alle medaljer var præget med to officielle medaljestempler. Hermed cementerer Odder Roklub (OR), at klubbens roere er stærke både nationalt og internationalt.  I alt deltog 692 deltagere fra 28 lande.

Guld og bronze til eliten

Det er jo en stor glæde for OR at konstatere, at Juliane Elander og Christina Pultz er nr. 1 og 3 i såvel Danmark som Europa. Juliane Elander, som fylder 40 år i februar, er stadig i topform, og det viste hun ved fra start til slut at lægge afstand til konkurrenterne.  Hun var uden sammenligning Europas skarpeste ergometerroere i letvægtsklassen - og nu både europamester og dansk mester.

Med sig på medaljeskammelen, for at hente EM/DM medaljer, havde Juliane Elander Odders anden kvindelige letvægtsroere, Christina Pultz, som vandt bronze efter en hård dyst om sølvet.

Det var en unik præstation af de to Odderroere, som arbejder målrettet på at komme til at repræsentere Danmark til OL i 2020 i letvægtsdobbeltsculler. Det var især et fantastisk resultat set i lyset af, at Christina Pultz har været syg hele ugen, og at de begge var ved at komme for sent til deres løb pga. nogle tidsforviklinger. Det betød en stressende og helt flyvende start, hvor de ikke fik tid til at tune deres ergometre, så de måtte ro medaljerne hjem på en cocktail af stædighed og styrke.

Stafet er et varemærke for Odder

Juliane og Christina var også med til at ro bronzemedaljer hjem til Odder i klubstafetten (4x1000 meter), hvor de roede sammen med Mette Leitzke, tidligere juniorlandsholdsroer, og juniortalentet Anton Østergaard-Clausen. Odder Roklub har tradition for at vinde DM-metal i seniorstafet, men det var første gang, de gjorde det til EM, så det lagde lige en ekstra dimension på. Det gjorde det især for seniorroeren Mette Leitzke, som var hoppet ind som afløser for den influenzaramte mastersroer, Per Amby. Selvom Juliane på stafettens sidste tur kæmpede for at genvinde sidste års sølvmedalje, måtte Odder se sig slået lige på målstregen af Roforeningen Kvik.

Team spirit gav fem ungdomsmedaljer

At Odder har en stærk ungdomsafdeling viste roerne ved at tage hele fem DM/EM medaljer med hjem, og ungdomsleder Michael Brandt var ovenud tilfreds med præstationen.

”Jeg er vanvittig stolt af dem, fordi alle - også de roere, der ikke vandt medaljer- holdt sig til de planer, vi havde lagt hjemmefra. De gjorde det så godt alle sammen, ” forklarer han.

16-årige Anton Østergaard-Clausen toppede ved at vinde hele tre medaljer. Ud over at blive europamester og dansk mester i U17 sprint, vandt han sølv i U17 over 2000 meter samt bronze i seniorklubstafetten.

Den største styrkeprøve for Anton var 2000 meter. Fra en sjetteplads efter 1000 meter åd han sig gradvist ind på konkurrenterne, så alle kræfter var klemt ud af rugbrødsmotoren, da han nåede i mål som europæisk og dansk sølvvinder blot 2/10 sekund foran bronzevinderen.

Trine Leitzke sikrede sig en stensikker bronzemedalje i U17 letvægt, efter et veldisponeret løb over 2000 meter.  Odders yngste konkurrenceroere, Nor Goslar, vandt bronze i U13 sprint, efter at være blevet nr. 4 i U13 ergo. Det kan man da kalde en vellykket mesterskabsdebut for ham.

I juniorklubstafetten blev Trine Leitzke, Nor Goslar, Caroline Sejersen og Noah Mikkelsen nr. 7 ud af de 16 deltagende klubber - endnu et udtryk for Odder Roklubs styrke og team spirit.

Billedtekst:

Det var en var en tilfreds - og medaljebelæsset karavane - der drog hjem igen fra det kombinerede Danmarksmesterskab og Europamesterskab i Gladsaxe. Forrest fra ve: Nor Goslar, Caroline Sejersen, Trine Leitzke, og Juliane Elander. Bagerst fra ve: Noah Mikkelsen, Anton Østergaard Clausen, Mette Leitzke, Christina Pultz, ungdomsleder Michael Brandt og uro-træner Ulla Neess.

By | 2019-01-27T16:00:03+01:00 januar 27th, 2019|Aktivitet|0 Comments