Pressemeddelelse:Odderen fik nyt korset

Der slibes i alle afkroge

Svøbene tilpasses

Der arbejdes både upstairs and downstairs

Svøbene på plads

Odderen klar til en gang lak
En af roklubbens gamle træbåde gennemgik en omfattende renovering i weekenden

Odder Roklub har stadig seks inriggere fremstillet af ædelt træ. Den ældste er en to åres inrigger fra 1946, som stadig er i brug. Grunden til at træbådene stadig er sikre at sejle i, er at de løbende bliver vedligeholdt når lakken krakelerer og træet mørnes.

I år var det det gode skib Odderen, som er bygget i 1957, som stod for tur. Odderen er en af klubbens mest populære både på grund sine stabile sejl-egenskaber, og hun har tilbagelagt utallige kilometer i de danske farvande i alt slags vejr og med mange forskellige mandskaber. Ved et eftersyn i efteråret blev det klart, at hun skulle den store tur igennem med udskiftning af de 14 såkaldte svøb, som stabiliserer det spinkle træværk ned gennem båden og udgør, hvad man kunne kalde Odderens korset.

I løbet af weekenden var en snes motionsroere beskæftiget med at skille den ældre dame ad, så hun fremstod i næsten jomfruelig stand. Derefter blev de 14 nye askevidjer dampet smidige, tilpasset bådens facon og fastgjort med kobbersøm. Odderren blev slebet med fint sandpapir både ind- og udvendigt ud i alle afkroge af skroget og sprøjtelakeret med flere gange vejrbestandig skibslak.

Den skinnende båd skal nu samles en af de nærmeste dage og vil fremstå som næsten en nybygget båd, når hun bliver sat tilbage i bådhuset til sine misundelige kammerater.

Introduktionsaften i Roklubben for nye medlemmer
Roklubben holder Introduktionsaften for nye roere d. 23. april kl. 19.00 i klubhuset på Rylevej ved Saxild strand. Forud vil medlemmer at roklubben være at finde på Kvickly Odders parkeringsplads weekenden 12 – 13 april med informations-pjecer, og hvis vejret tillader det en ny lakkeret Odderen samt diverse Kajakker

Venlig hilsen Odder Roklub v/ Peder Würgler Hansen, sekr.

By | 2017-04-11T22:58:22+01:00 april 6th, 2014|Aktivitet, Inriggere, Pressemeddelelse|0 Comments