Nulenergihuset er en realitet

I dag er en glædelig dag for Odder Roklub. Vi kan være stolte over at være både grønne, energibevidste og spare vores dejlige kystområde helt for udledning af CO2 hen over de næste 20 år.

Efter en lang opstartsfase er vores klubhus nu en af landets første nulenergi-klubhuse - og vel og mærke i eksisterende rammer. Det har krævet en god portion arbejde af projektgruppen.

Klubhuset havde i forvejen solceller på tagene fra 2012, og nu er det også blevet udstyret med to varmepumper. En luft/luft varmepumpe som skal opvarme opholdsområdet i vinterhalvåret og en luft/vand varmepumpe, som skal lave det varme brugsvand og varme hele den nye trænings- og omklædningsafdeling fra 2007 op med gulvvarme.

Klubbens tidligere formand Johannes Vindum havde meget visionært sørget for, at der var lagt gulvslanger til opvarmning nedenunder de el-måtter, vi har brugt til gulvvarme frem til nu.

Flag-midler og støtte fra Odder Kommune

Projektet har kostet ca. 188.000 kr.  De penge havde klubben ikke  selv, så at projektet har kunnet lade sig gøre, skyldes, at klubbens projektgruppe har søgt og fået projektstøtte fra Ministeriet for By. Bolig og Landdistrikter og EU, og at vi har fået god hjælp af LAG-Odder i processen

Pengene kommer fra puljen ”bæredygtig udvikling af fiskeriområderne”, fordi vi med projektet er med til at ”skabe attraktive levevilkår i fiskeriområderne gennem beskyttelse og forbedring af miljø og naturarv.”

Tilsagnet fra Flag-midlerne er på 115.000 kr. men vi er lykkedes så godt med at minimere omkostningerne, at vi ikke får hele beløbet udbetalt kun godt 113.000 kr.

Som da det gjaldt solcelleprojektet, er Odder Kommune gået ind som klubbens ”energipartner” denne gang. Det er vi meget taknemmelige over. Kommunen har støttet projektet med 75.000 kr., der er bevilget af Miljø- og Teknikudvalget tilbage i december 2013.

fisk_akt_banner_med_overskifter.jpg_35.9_kbOdderKommune300x172

Lad os hjælpes ad og høje energibevidstheden

Selvom vi nu er selvforsynende med varme og varmt vand, vil projektgruppen meget gerne appellere til medlemmernes energimoral og bede om følgende:

• At ingen tager længere bade end højst nødvendigt – vi skal lige have styr på vandforbruget ved den lidt lavere fremløbstemperatur. Så please, lad være med at læne jer op ad trykknappen, når I vasker ro-sveden af.
  • At alle holder fingrene fra de rumfølere, der sidder rundt i huset og fra fjernbetjeningen til luft/luft varmepumpen. Frem for alt, må luft/luft varmepumpen kun bruges til opvarmning – ikke til aircondition/afkøling.
  • At ingen rører ved teknikken i værkstedet - bortset fra Torsten, Dennis og Anette og leverandøren Fyns Varmepumpecenter. Vi mener, at have fået indstillet på en måde, så det slet ikke skal røres ved. Skulle der opstå problemer så kontakt en af ovenstående.
  • Tag energitænkningen med hjem...og gør noget godt for miljøet.

Det er altid lidt svært at skrive gør dit og gør dat, men det er nu engang vigtigt, at alle tager dét at være en grøn klub alvorligt, og at vi sammen er stolte over at være pionerer på energiområdet.

Hilsen projektgruppen, Dennis og Anette

By | 2017-04-11T22:58:18+01:00 juni 14th, 2015|Uncategorized|0 Comments