Landsholdsroere på vandet til coastal-DM

På lørdag afholder Odder Roklub og Dansk Forening for Rosport (DFfR) Danske Mesterskaber og Danish Open i coastalroning ved Saksild Strand, og der bliver meget at se på

Coastalroningen er stadig en ung sport, men et kig på de mesterskabernes foreløbige startlister viser, at der er flere tidligere top-landsholdsroere og internationale medaljevindere fra baneroningen blandt deltagerne. De har lagt deres scullere på hylden i bådhuset og er begyndt at satse på coastalroning i stedet.

Det gælder f.eks. Mette Dyrlund (DSR), Aja Runge (Kvik) og Lars Fjord Garvey (DSR). Værtsklubben er også selv repræsenteret med 4x OL deltager Juliane Elander, som skal ro dobbeltcoastal sammen med 19-årige Pi Goslar.

”Vi deltager, fordi vi gerne vil repræsentere Odder Roklub til DM, men vi skal da være ærlige og sige, at vi ikke har haft mulighed for at træne sammen, da jeg bor på Falster nu og Pi i Århus. Vi regner bestemt ikke med at vinde, men vi giver den et skud ned over alle fire km på match race banen,” forklarer Juliane Elander.

Værtsklubben er desuden repræsenteret med de to tidligere ungdomslandsholdsroere, Anton Østergaard-Clausen og Trine Leitzke, der stiller op i Mix, samt med Henrik Füchtbauer, som ror single coastal.

Alle hjælpes ad

Ud over at ro, skal Juliane Elander også hjælpe i regattateltet og være med til at overrække medaljer og pokaler.

”Vi er så heldige, at både Juliane og VM- medaljevinderne Christina Pultz og Steffen Bonde kommer hjem og giver en hånd med.  DM har udviklet sig til at blive en fælles opgave for Odder. Vi er meget privilegerede, fordi klubbens motionister, ungdomsroerne og deres forældre, eliten og bestyrelsen samt Odder Kommune og en lang række sponsorer trækker på samme hammel. Det gør de for at få klubbens første DM – ja, faktisk første regatta – til at være en succes, ” understreger Anette Lahn, pressekontakt i Odder Roklubs DM-udvalg.

Krydsede fingre for østenvind

Når man står som arrangør af et Coastal DM bliver vejrudsigten studeret nøje. Lige nu ser det ud som om, der vil være let øst-nordøstlig vind på lørdag, og det vil være næsten ideelt.

”Selvfølgelig kan mesterskaberne afvikles i fladt vand, men coastalbådene er lavet til bølger, og det er ulige mere spændende, hvis der er skumsprøjt og pænt med bølger, som roerne kan surfe på. Det er sjovere for både roerne og tilskuerne. 4-5 sekundmeter fra øst vil være perfekt, så det krydser vi fingre for i øjeblikket, ” forklarer Anette Lahn.

Gerne lidt flere tilmeldinger

I skrivende stund, med to dage til at der lukkes for tilmeldingerne til DM og Danish Open i coastalroning, er der tilmeldt ca. 70 deltagere. Heri blandt er der to tjekker, tre tyskere og fire svenskere, der deltager i Danish Open afdelingen.  Det antal er formanden for DFfR’s Coastaludvalg, Peter Froskov, er godt tilfreds med.

”Som coastalansvarlig er jeg lidt lettet, her efter halvandet år med corona. Jeg havde frygtet, at vi gik meget ned i antal. Mesterskaberne bliver med bl.a. Odder Roklubs forberedelser og indsats en fantastisk roevent i en tid, hvor vi længe har manglet netop det: At kunne samles og vise rosporten frem,”  siger han.

Alligevel er Odder Roklub og DFfR enige om, at der gerne må nå at tilmelde sig lidt flere, inden regatta-tilmeldingen lukker.

”Hvis vi kan få endnu flere til at komme og ro og også mange til at se på, så vil det være fantastisk, ” understreger Peter Froskov.

Dette års DM bane i coastalroning ligger fra Saksild Strand til Rude Strand og retur til Saksild via fire bøjer ude på havet. Herefter skal roerne lande deres både i vandkanten, så én fra hvert hold, kan sprinte de 25 m på land op til mål på Trekanten.  Foto: Peter Froskov

By | 2021-08-29T13:48:19+01:00 august 29th, 2021|Aktivitet, Coastal, Konkurrencer, Pressemeddelelse|0 Comments