Mathias Larsen 2021-10-05T12:54:39+01:00

Født: 30.03.92

Startede roning i Odder Roklub i 2005
Skolegang: 0.-9. klasse Rathlouskolen, Odder
Uddannelse: 1-4.g på Odder Gymnasium. Student i 2012. (Team-Danmark ordning)

Billedet er fra U23-VM 2011, hvor Mathias Larsen (th.) vandt guld i dobbeltfirer

Om Mathias:

Startede roning i Odder Roklub i 2005 og har siden opnået gode nationale og internationale resultater.

Har trænet i OR, mens han gik på gymnasiet under Team Danmarkordningen, men har samtidig været en del af kraftcenter Odense, hvor han har brugt sine fridage. Det har betydet megen tid i toget og dyre transportudgifter.

Er fra august 2012 flyttet til København for at træne, men ønsker fortsat at repræsentere Odder Roklub og træner stadig flittigt i Odder.

Sin unge alder til trods han allerede deltaget til VM i dobbeltfirer tre gange og i dobbeltsculler én gang.

I 2011 blev det til en flot guldmedalje i U-23, og Mathias arbejder stædigt på at udvikle sin roteknik og sin fysik og at blive bedre og bedre.

Er i sit livs form med flotte placeringer som nr. 3 i forårets regattaer her 2015 – lige i hælene på A- landsholdet.

Om din uddannelse, erhverv, arbejde

Jeg læser specialpædagogik i Hillerød. Har arbejdet med børn med diagnoserne infantil autisme, ADHD mf. på Bakkeskolen i Bagsværd

Sportslige mål:

At deltage på U-23 landsholdet de kommende år og ro sig ind på seniorlandsholdet, så han får mere erfaring fra store stævner som EM og VM.

Det langsigtede mål er at kvalificere sig til OL i 2016 eller 2020 i dobbeltsculler.

Hvor der du dig selv om 10 år (personligt).

Jeg ser mig selv arbejde med børn med specielle behov, og en rokarriere som stadig er i gang.

De vigtigste fem nøgleord om dig som person

Målrettet, venlig, omsorgsfuld, betænksom, speciel

Hvornår begyndte du at ro og hvorfor

Jeg begyndte at ro 2005, mest af alt bare for at tabe mig, da jeg var overvægtig som mindre.

Hvornår blev du for alvor grebet af det og hvorfor

Det kom lige så stille, at man blev grebet af konkurrencer osv. Og fik lyst til at træne mere.

Hvad har Odder Roklub betydet for dig

Det var en stor del af mit liv, da jeg startede, og indtil jeg flyttede fra Odder som 20 årig. Den har gjort mig til den, jeg er i dag.

Hvorfor har du valgt fortsat at ro for Odder Roklub

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle skifte klub? Tror aldrig jeg kommer til at slippe den. De er gode til at støtte en.

Jeg har skiftevis boet i København og Odense de sidste to år, hvor der er de bedste muligheder for at udvikle sig som roer. Jeg har ikke fundet mine sportslige ben i København, men har da været inde over seniorlandsholdet i en periode. Lige nu træner jeg i Kraftcenter Odense igen, men jeg vil meget gerne blive ved med at stille op for Odder Roklub – så jeg håber, at klubben fortsat vil have mig/ har råd til at have mig for klubben betyder alverden for mig.”

Hvad betyder det for dig, at Odder Kommune og lokale sponsorer, med Kvickly Odder i spidsen ,støtter op om elitesatsningen

Det gør, at jeg kan blive ved med at træne på topplan, da det ellers er svært at få økonomien til at hænge sammen.

Hvor træner du til daglig og hvorfor

I Odense, da det er der, U -23 landsholdet træner primært Ikke nogen speciel grund sådan rigtig, det eneste skulle, at jeg synes trænerne er dygtige.

Hvor meget træner du pr uge

Lige nu træner jeg 11 gange om ugen(otte pas roning og tre pas styrketræning)

Hvad er dine sportslige ambitioner og mål og evt. delmål

Ude i fremtiden er der vel altid OL, men indtil da er målet at udvikle mig personligt og sportsligt så meget som muligt .

Hvad er dine sportslige styrker

Jeg er god til at holde hovedet koldt i stramme situationer.

Hvad er dine sportslige svagheder, hvis du har nogen

Psyken på lange programmer.

Hvornår kom du på landsholdet første gang. Kan du huske fornemmelsen

Jeg kan desværre ikke rigtig huske følelsen. Det er jo mange år siden, men jeg kunne da forestille mig, at der var glæde da jeg jo havde nået et mål.

Bedste internationale resultater på vandet

2014:                  nr. 14 til u23 vm i let dobbeltsculler

2013:                  nr. 7 til u23vm i let dobbeltsculler

2012:                  nr. 4 til U23 VM i let dobbeltfirer (Som 20-årig i et felt som inkluderede OL-både)

2011:                  Guld til U23VM i let dobbelfirer (som 19-årig)

2010:                  nr. 11 til junior VM i dobbeltsculler

2009:                  nr. 21 til junior VM i dobbeltfirer

2008:                  nr. 2 DM i singlesculler

2008:                  nr. 2 til Baltic Cup (Juniorernes EM)

Mange medaljer ved danske regattaer.

Bedste internationale resultater indendørs, Ergometerroning

2012:                  Nr 5. til DM i herrerækken (er da 19 år)

2011:                  Var sammen med de bedste landsholdsroere med til at sætte verdensrekord i 24-timers ergometerroning. 512,6 km hvilket er en helt unik præstation.

2010:                  U-18 verdensmester

Følg Mathias på: